Besedy pro školní rok 2024/2025
Mateřské školy
Knihovna – místo plné pohádek
Úvodní beseda, která seznamuje děti s knihovnou.
V průběhu setkání se děti dozvědí, k čemu slouží knihovna. Prohlédnou a „osahají“ si její prostory a zkusí si, jak se půjčuje knížka. Společně vytvoříme pravidla, jak se v knihovně a ke knihám chovat, a ukážeme si knihy pohádek, které se zde dají půjčit. Děti si vyzkouší svoji znalost klasických pohádek a společně vypravíme vlak do světa pohádek. Po besedě si děti mohou prohlížet knížky a pohrát si.
Doba trvání: 45 minut
My se knížek nebojíme
Beseda zaměřená na rozvoj předčtenářské gramotnosti.
Během besedy se děti dozvědí, jak vzniká kniha a jak se ke knihám chovat. Přijdeme na to, proč jsou knížky důležité a co všechno díky nim mohou čtenáři zažít. Něco si o knížkách přečteme, a společně si dokonce jednu knížku vyrobíme. Po besedě si děti mohou prohlížet knížky a pohrát si.
Doba trvání: 45–60 minut
Jak se javor strakatil
Podzimní beseda zaměřená na rozvoj předčtenářské gramotnosti.
Za pomoci textu Daniely Fischerové z knihy Duhové pohádky děti rozvíjejí schopnost soustředit se na text, formulovat své názory a vyhodnocovat, co je podle nich správné či nesprávné. Beseda je doplněna výtvarnými i dalšími aktivitami, zaměřuje se tedy i na smyslové vnímání, schopnost spolupráce a jemnou motoriku. Po besedě si děti mohou prohlížet knížky a pohrát si.
Doba trvání: 45–60 minut
Z pohádky do pohádky
Beseda zaměřená na klasické pohádkové postavy.
Děti si vyzkouší svoji znalost klasických pohádkových postav, pomocí hádanek si zopakují, kdo je král, královna, princ, princezna, drak, čarodějnice a další. Přečteme si společně ukázky, ve kterých vystupují tyto pohádkové postavy s tradičními vlastnostmi, i takové, kde to autor pohádky trochu popletl Po besedě si děti mohou prohlížet knížky a pohrát si.
Doba trvání: 45 minut
Základní školy – 1. stupeň
Knihovna – místo plné příběhů
Úvodní beseda, která seznamuje děti s knihovnou.
V průběhu setkání se děti dozvědí, k čemu slouží knihovna. Prohlédnou a „osahají“ si její prostory a zkusí si, jak se půjčuje knížka. Společně vytvoříme pravidla, jak se v knihovně a ke knihám chovat. Ukážeme si, co všechno si v knihovně mohou půjčit, a řekneme si, co se v ní dá všechno zažít.
Doba trvání: 45 minut
Cílová skupina: 1. třída
Už jsem čtenář
Netradiční „beseda“, v jejímž průběhu se z dětí stanou čtenáři knihovny.
Beseda je určena třídám, jejichž učitelé chtějí s knihovnou navázat bližší spolupráci. Během setkání si každé dítě vyzkouší, jak se hledá v katalogu i v regálech knihovny. Bude-li úspěšné (a my víme, že bude!), najde svou čtenářkou průkazku a domů si odnese první zapůjčenou knihu. Beseda vyžaduje předchozí součinnost pedagogů (zajištění vyplněných přihlášek od rodičů).
Doba trvání: 45–60 minut
Cílová skupina: 2.–3. třída
Jak příběhy ožívají – ilustrátoři a ilustrátorky literatury pro děti
Beseda zaměřená na významné ilustrátory knih pro děti, zejména pak na Helenu Zmatlíkovou.
Co by to bylo za dětskou knihu, kdyby v ní nebyly ilustrace? Beseda dětem odpoví na otázky, co to vlastně ilustrace jsou a co je odlišuje od jiných výtvarných děl. Představíme si známé české ilustrátory, včetně těch současných, a zaměříme se zejména na první dámu české ilustrace – Helenu Zmatlíkovou. V závěru si děti samy zkusí vymyslet a namalovat ilustraci k zadanému textu.
Doba trvání: 60 minut
Cílová skupina: 2.–4. třída
Humor mezi stránkami
Beseda o knížkách s legračními příběhy a dobrodružstvími.
Během besedy si přiblížíme slova, která se pojí s humorem, jako je groteska, anekdota, vtip, komedie, černý humor... a naučíme se tato slova vyhledávat v encyklopediích. Přiblížíme si některé světové i české autory humoristické literatury pro děti a jejich díla (např. knihy Eoina Colfera, Roalda Dahla, Ivony Březinové, Jiřího Holuba, Jiřího Kahouna, Miloše Macourka, Pavla Šruta a dalších).
Besedu lze i upravit pro 2. stupeň ZŠ, kde se děti dozvědí, co je to satira, fejeton nebo žákovské perličky.
Doba trvání: 45–60 minut
Cílová skupina: 3.–5. třída
Cesta knihy – od nápadu k poličce
Beseda přibližující proces vzniku knihy.
V rámci besedy se žáci dozvědí, jaké všechny profese se podílí na vzniku knihy a co je náplní jejich činnosti. Sami si vyzkoušejí, co obnáší práce redaktora, korektora, překladatele či ilustrátora. V závěru besedy si ukážeme několik zajímavých knížek a zjistíme, že není knížka jako knížka.
Doba trvání: 45 minut
Cílová skupina: 2.–4. třída
Vimperk – město knihy
Beseda přibližující Vimperk v kontextu knih.
Vimperk byl od 19. století vnímán jako město knihtisku, ovšem tiskařská tradice se zde začala psát již mnohem dříve Kdo byl Johann Steinbrener, co tiskl a jak vypadaly knihy tištěné v jeho tiskárnách? Žáci se interaktivní formou dozvědí o životě tohoto tiskařského velikána a zjistí rozsah jeho přínosu pro Vimperk. Závěr besedy bude věnován pokračování tiskařské tradice našeho města až do současnosti.
Doba trvání: 60 minut
Cílová skupina: 5.–7. třída
Základní školy – 2. stupeň
Za hranice reality – sci-fi a fantasy literatura
Beseda děti naučí, jak se orientovat v žánru fantasy a sci-fi literatury.
Fantastická literatura rozvíjí představivost a posouvá hranice možného. Dotýká se dobrodružné literatury i hororu. Beseda si klade za cíl vzbudit v dětech zájem o knihy s touto tematikou a seznámit je s nejzajímavějšími díly tohoto žánru (např. Letopisy Narnie, Hraničářův učeň, Harry Potter a Kámen mudrců, Odkaz Dračích jezdců nebo Kronika rodu Spiderwiků). Lekce je doplněna ukázkami z těchto děl. Děti si v knihovně vyzkouší vyhledávání fantasy literatury v on-line katalogu a na regálech, také si společně vyluštíme křížovku a budeme přiřazovat slova do žánru sci-fi nebo fantasy.
Doba trvání: 60 minut
Cílová skupina: 4.–6. třída
Nebojte se hororů
Beseda představí literární žánr hororu a seznámí děti zábavnou formou s jeho hlavními tvůrci.
Zábavnou formou se děti dozvědí o historii tohoto uměleckého žánru, jehož cílem je u čtenáře vyvolat pocit strachu a napětí. Vysvětlíme si, jaké prvky jsou pro horor typické, jaké postavy v nich vystupují a v jakém čase se většinou tyto příběhy odehrávají. Představíme si nejznámější autory dětské hororové literatury a přečteme si ukázky z některých jejich děl. Na závěr besedy se děti samy pokusí napsat hororový příběh.
Doba trvání: 60 minut
Cílová skupina: 4.–6. třída
Staré pověsti (nejen) české
Beseda se zaměřuje nejen na všeobecně známé české pověsti, ale i na ty regionální, především šumavské.
Beseda dětem přiblíží pověst – příběh, který má historický podklad, ale který dalším ústním převyprávěním ztrácí na věrohodnosti. Povíme si, jak takové pověsti vznikaly a k jakým místům se většinou vztahovaly (pověsti historické, legendární, erbovní a rodové, pověsti pověrečné, aj.) Seznámíme se s autory, kteří se tomuto žánru věnují nebo se věnovali, a nebudou chybět ani ukázky z některých regionálních pověstí.
Doba trvání: 45–60 minut
Cílová skupina: 5.–6. třída
Kniha knih
Beseda přibližující Bibli nejen jako posvátnou knihu křesťanů, ale i jako velkolepé literární dílo, které nemá v historii lidstva obdoby.
Beseda má za cíl ukázat žákům, že aniž si to uvědomujeme, příběhy z Bible žijí všude kolem nás. Alespoň nějaké biblické citáty, podobenství či celé příběhy zná opravdu každý. Bible není jedna kniha, nýbrž celá knihovna s nejrůznějšími žánry. Nahlédneme za oponu tajemství jejího vzniku a její cesty staletími.
Doba trvání: 45–60 minut
Cílová skupina: 7.–8. třída
Obrození nuda není!
Beseda představující národní obrození nejen jako zásadní mezník v sebeurčení českého národa, ale i jako období nabité fascinujícími příběhy, intrikami, milostnými aférami a hlavně – velkými osobnostmi.
Beseda si klade za cíl ukázat, že období národního obrození vůbec nebylo tak nudné, jak většina žáků předpokládá. Naopak – velké osobnosti tohoto období, jako např. Karel Havlíček Borovský či Božena Němcová, zažívali velká společenská i osobní dramata, která zaujmou i dnešní mládež. Beseda seznamuje s nejvýznamnějšími představiteli tohoto období a v kontextu společenských změn i jejich soukromí představuje jejich přínos pro českou literaturu i společnost.
Doba trvání: 60 minut
Doporučený ročník: 8. ročník
Manga: magie japonských komiksů
Beseda o komiksech, zaměřená zejména na japonské manga komiksy.
V první části se beseda zaměřuje obecně na komiks jako literární žánr, stručně přibližuje jeho historii a ukazuje nástroje, které komiks využívá. Druhá část besedy se věnuje fenoménu manga komiksů, které jsou mezi dětmi a mládeží velmi oblíbené. Poukazuje na jejich jedinečnost, popisuje jednotlivé žánry a představuje ty momentálně nejoblíbenější. Beseda je vedena formou dialogu, žáci jsou po celou dobu vtahováni do výkladu a v závěru si sami vyzkouší komiks vytvořit.
Doba trvání: 45 minut
Cílová skupina: 8.–9. třída, SŠ
Ještě žije poezie?
Beseda pro starší žáky o nejen současné poezii.
V této besedě si na tvorbě současných českých i zahraničních básníků ukážeme, že poezie není nuda! Žáci se seznámí s moderními básnickými postupy, zjistí, co je slam poetry, a vyzkouší si napsat vlastní haiku.
Doba trvání: 60 minut
Cílová skupina: 9. třída, SŠ
Není zpráva jako zpráva
Beseda zaměřená na žurnalistiku.
Žáci za pomocí lektorky definují pojmy jako publicistika či investigativní novinář. Prakticky se naučí rozlišovat články – bulvární články, komentáře, vědecké články či seriózní zprávy. Dozví se, jakou se novináři řídí etikou a jaké jsou potřeba předpoklady pro výkon novinářské profese.
Doba trvání: 60 minut
Cílová skupina: 8.–9. třída, SŠ
Děti ve válce
Beseda o čtyřech literárních dílech pro děti a mládež, která reflektují důsledky druhé světové války na život tehdejších dětí.
V rámci besedy se pokusíme zpřístupnit dětem těžké téma dopadu 2. světové války na osudy tehdejších dětí skrz čtyři literární díla, jimiž jsou Nicky & Věra: příběh Nicholase Wintona od Petra Síse, série Felix a Zelda od australského autora Morrise Gleitzmana, kniha Gábi, schovej se od Kathy Kacer a soubor komiksů Odsunuté děti. Analýzou těchto literárních děl a příběhů v nich obsažených se žáci pokusí formulovat, jak (a zda vůbec) se dá psát o válečných hrůzách a proč je téma 2. světové válce v literatuře živé i dnes, téměř 80 let po konci války.
Doba trvání: 60 minut
Cílová skupina: 9. třída, SŠ